Aanpassingen in de klas voor leerlingen op ZML niveau

EC Sonja

 

Hoe zorg je er voor dat die ene leerling in jouw klas met een beduidend lager niveau dan de rest óók optimaal tot leren komt? Wat doe je om er voor te zorgen dat hij op school kan blijven en zich zo goed mogelijk ontwikkelt conform zijn ontwikkelingsperspectief?

Vanuit het Expertisecentrum is Sonja Brilman – ZML specialist – ingezet op de Westerparkschool en begeleidt zij vier leerlingen. Samen met het schoolteam wordt er een speciale aanpak en lesmateriaal ontwikkelt die schoolbreed worden ingezet voor leerlingen die ook van deze aanpak profiteren. Hierbij wordt gebruikgemaakt van handelingsgericht werken, een werkwijze waarbij het onderwijsaanbod afgestemd is op de specifieke onderwijsbehoeften van ieder kind.

Naast het begeleiden van kinderen, leerkrachten en ouders is Sonja Brilman ook ingezet voor het invullen van een dagdeel per week in het kader van de Amsterdamse scholenbeurs. Samen met leerkrachten en IB-ers werkt zij aan het vastleggen van een schoolbrede visie en aanpak op het onderwijs aan (z)ml leerlingen. Hierbij wordt naar alle onderdelen van het onderwijs gekeken. Zo verzorgde Sonja een workshop “focus op (z)ml”, als onderdeel van een studiedag coöperatief leren.

Het is een mooi voorbeeld waarin de expertise van een leerkracht uit het speciaal onderwijs gedeeld wordt met een reguliere basisschool. En is dit niet wat passend onderwijs zou moeten zijn?