Event

 

Op maandag 13 maart 2017 presenteert Stichting Orion een event gericht op de 21e eeuwse vaardigheden. Met als titel:

 

‘Innovatief leerkrachtgedrag’

 

Klik hier voor de presentaties!

 

Waarom?
Een goede voorbereiding….
Om in goed te kunnen functioneren in deze tijd heb je een aantal vaardigheden nodig op digitaal en op creatief gebied, maar ook als het gaat om samenwerken, kritisch denken, …

We willen kinderen en jongeren hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen. Dat is nodig voor hun toekomstige baan, die nu misschien nog niet eens bestaat. De 21e eeuwse vaardigheden zijn daarbij het uitgangspunt.  De grootste opdracht ligt in het inhoudelijk verbinden en thematiseren, en het vinden van passende pedagogische en didactische werkvormen. Daarover gaan we met elkaar in gesprek, maar we gaan ook aan de slag met creatief denken, computational thinking, samenwerken, zelfregulering, ….. alle 21e eeuwse vaardigheden komen aan bod. Onze expertise voor leerlingen met speciale behoeften voor onderwijs en zorg komt hier natuurlijk ook uitgebreid aan bod. Denk bijvoorbeeld aan: gedifferentieerd en gepersonaliseerd onderwijs, blended learning, onderwijs op afstand.

Voor wie?
Voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs – zowel primair als voortgezet onderwijs.

Datum: Op maandag 13 maart van 9.00 – 16.30 uur
LocatieB.Amsterdam – Johan Huizingalaan 763A Amsterdam

Waar?
Het event vindt plaats in B. Amsterdam.

Vragen?
Mail Jelka Bröcheler –  organisatie@orion.nl

Kosten?
Gratis toegang.

 


 

Het programma 

8.30 inloop 

9.00 – 9.15 uur introductie op de dag

9.15 – 10.15 uur Eerste spreker – Jelmer Evers

10.30 – 11.30 ronde 1 workshops

11.45- 12.15 uur Gluren bij de buren

12.15 – 13.00 uur Lunch

13.00 – 14.00 uur workshop ronde 2 

14.15 – 15.15 uur workshops ronde 3

15.30 – 16.30 terugkoppeling door Pedro de Bruyckere

16.30 uur borrel

 

Kernwoorden van het event

  • 21e eeuwse vaardigheden

  • Leerkrachtgedrag – aan de slag met veranderende rol

  • Inzet ICT hulpmiddelen

  • Vorig jaar kennismaking; nu aan de slag

 


 

Een greep uit de 66 workshops

– Met elkaar in gesprek over je visie op de vaardigheden en hoe je die in je overvolle curriculum kunt invoeren.
– En speciaal voor directeuren en teamleiders: hoe kun je dit proces sturen? Is het überhaupt te sturen?
– Hoe bespreek je seksuele diversiteit of culturele diversiteit in de klas?
– Programmeren; waarom zou ik dat doen? Wat zijn de mogelijkheden op het niveau van mijn leerlingen?
– Buiten spelen en aan de slag met duurzame energie met Solly.
– Meer leren over executieve functies.
– Hoe ga je om met privacy?
– Lesvoorbeelden met 3D printer.
– Jos van Onna stelt dat de creatief denken de belangrijkste vaardigheid is; wat vind jij daarvan?
– Aan de slag met Art4Elkaar en Golypoon.
– Met Code Qube zelf leren websites te coderen.
– Autistische leerlingen laten oefenen met sociale vaardigheden in een Minecraft-achtige omgeving.
– Meedenken met de serious game die het ROC van Amsterdam gebouwd heeft.
– Veel aandacht voor zelfregulering in het onderwijs.

Alle workshops op een rij?
Klik hier voor een overzicht van alle workshops en een beschrijving per workshop

 


 

De sprekers

Jelmer Evers  

Pedro de Bruyckere

 

Jelmer Evers
Jelmer Evers – Jelmer Evers is docent geschiedenis, schrijver, learning expert en innovator. Hij maakt gebruik van leerstrategieën als MOOCs (Massive Open Online Courses), Flipping the Classroom, spel-gerelateerd leren en Gamification.

Jelmer wil de maatschappij meer bewust maken van de cruciale veranderingen in leermethodes en het onderwijs. Met dit doel in gedachte houdt hij zijn blog jelmerevers.nl bij en geeft hij regelmatig lezingen.

Pedro de Bruyckere
We sluiten de dag af met Pedro de Bruykere. Hij is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren en is een zelfverklaarde verslaafde aan populaire cultuur.

Als spreker streeft hij er steeds naar om moeilijke theorieën zo helder mogelijk te verklaren en te vertalen naar de praktijk aan de hand van ontelbare voorbeelden.

 


Hoe integreer je 21e eeuwse vaardigheden in je les? SLO ziet dat zo:

 


 

Amsterdamse Klas

Deze bijeenkomst is onderdeel van de Amsterdamse Klas. Een online community voor álle Amsterdamse leraren om kennis en ervaringen te delen: facebook.nl/amsterdamseklas. Op de pagina vind je verhalen van leraren die aan de slag zijn gegaan met de Amsterdams lerarenbeurs, maar ook vragen en oproepen van collega’ s en een overzicht van interessante onderwijsactiviteiten en -bijeenkomsten in de stad.

 

 


 

Orionbanner-google

Op 28 september vond ons event plaats Onderwijsgedrag dat past!

Klik hier om de presentaties te bekijken!

Wanneer? woensdag 28 september vanaf 12.30 uur
Waar? Theater de Meervaart Amsterdam

Programma

12.30-13.00 Inloop met Markt (Foyer Rode Zaal) Iedere school 1 standje en externe partijen: Fysio, Altra, Kolom, SWV, Siriz, JDHK, Viertaal, Mocca, Gemeente Amsterdam, Tops, Kentalis

13.00 – 13.55 Onderwijscafés

14.15 Start sprekers in Rode Zaal

14.20-14.55 Spreker 1 Mirella van Minderhout – Rode Zaal
(orthopedagoog, onderwijskundige, CEDgroep, HGW)

14.55-15.35 Spreker 2 Kees van Overveld – Rode Zaal
(gedragsdeskundige, Boek “Groepsplan gedrag”)

15.40-16.15 Spreker 3 Peter Heerschop – Rode Zaal
(onderwijskundige, leraar lichamelijke opvoeding, cabaretier)

16.15-17.00 Afsluiting en borrel – Foyer Rode Zaal

Mirella van Minderhout – Startte haar loopbaan als leerkracht. Ze wilde nagaan hoe het onderwijs verder geoptimaliseerd kon worden en studeerde af in Onderwijskunde en Orthopedagogiek. Ook is ze geregistreerd NVO-Orthopedagoog-Generalist en Cognitief Gedragstherapeut. Ze werkte jarenlang als senior onderwijsadviseur bij de onderwijsbegeleidingsdienst CED-groep in Rotterdam. Ze verzorgt post-academisch onderwijs bij RINO Noord-Holland en de Jeugdzorg Academie. Zij dacht mee in de ontwikkeling van boeken over HGW en HGD in het onderwijs. Ze is landelijk betrokken bij diverse projecten om vorm te geven aan passend onderwijs op scholen en in samenwerkingsverbanden. Zij werkt vanuit een sterke drive om de kwaliteit van onderwijs voor élke leerling te verbeteren. Hierbij ligt de focus in haar werk met name op de pedagogische vaardigheden van docenten in relatie tot gedrag van kinderen. Meer info op www.bureaumind.nl

Kees van Overveld – Bekend bij velen als auteur van het boek  “Groepsplan gedrag” dat gaat over maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren. Nieuwsgierig? Kijk op www.keesvanoverveld.nl.

Kees: ‘Scholen zijn druk bezig met het realiseren van passend onderwijs. Rekenen, taal en lezen krijgen over het algemeen veel nadruk, het sociaal-emotioneel leren wordt snel vergeten.

Mijn visie is dat schools en sociaal-emotioneel leren in balans moeten zijn. Een betere balans zorgt voor minder gedragsproblemen in de klas. Scholen kunnen heel veel doen om gedragsproblemen te voorkomen. En als gedragsproblemen zich al voordoen, is er nog veel mogelijk om deze effectief aan te pakken’.

Peter Heerschop – Bekend van TV als cabaretier, acteur en televisiemaker, maar met een passie voor het onderwijs. Zijn carrière is hij gestart als leraar lichamelijke opvoeding, later als onderwijskundige en vandaag de dag deelt hij graag zijn positieve en inspirerende kijk op onderwijs met anderen!

Wij – van het Expertisecentrum –  lazen de column van Peter op hetkind.org met als titel: Er is onderwijs op basis van het schoolwerkplan. En onderwijs op basis van liefde. Daar willen wij meer van weten. U toch ook?

Maar er is natuurlijk nog meer!

Onderwijscafé
Breng uw eigen casus in of sluit u aan bij de casus van een ander, bijvoorbeeld over hechtingsproblematiek, hulp bij een crisis in de klas of over het stellen van doelen bij leerlingen met een lage cognitie. In drie kwartier wordt de casus besproken samen met alle aanwezigen. In andere café’s gaan we bijvoorbeeld met elkaar in gesprek aan de hand van stellingen.

Markt
Uiteraard is er voldoende gelegenheid om met elkaar in gesprek te raken en lekker te struinen over de markt. Maak nader kennis met het expertisecentrum van Orion, de verschillende Orionscholen, maar ook met diverse collegascholen en betrokken instellingen!

Uiteraard sluiten we af met een netwerkborrel waarbij u nog even na kan praten of uw netwerk kan uitbreiden!